Het mensgevoel centraal

Zorg

Zorg in en rond de school

We vinden het belangrijk dat elk kind zich goed voelt op school. Een goede sfeer op school, waarbij elk kind mag zijn wie hij of zij is, is dan ook noodzakelijk. Er is aandacht voor de eigenheid in ieders ontwikkeling. Kinderen verschillen en dat mag. Het is onze taak als team om het uiterste te halen uit de mogelijkheden van ieder kind.

Onderwijs naar niveau

Niet elk kind is op hetzelfde moment toe aan dezelfde leerstof. Soms is verrijking, remediëring of differentiatie nodig. Dit bieden wij. Ook kinderen met een leer- of ontwikkelingsstoornis proberen we zo goed mogelijk op te vangen en te integreren door passend onderwijs aan te bieden. Om dit te kunnen doen:

  • Volgen we de ontwikkeling van de kinderen goed. Dit doen we door middel van screening en analyse. Daarbij letten we op de cognitieve prestaties, de sociaal-emotionele ontwikkeling en psychomotorische ontwikkeling. Wanneer nodig worden interventies uitgezet.
  • Werken we op onze scholen opbrengstgericht. Onze onderwijsopbrengsten staan centraal. Hieronder vallen de cognitieve en sociaal-emotionele resultaten van leerlingen en de tevredenheid van leerlingen en ouders. Om het beste resultaat te behalen werken we bewust, systematisch en cyclisch.
  • Stellen we doelen. In het groepsplan worden gestelde doelen geformuleerd en uitgewerkt. Daarnaast stellen we per leerling doelen, middelen en organisatie vast in een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP). Door binnen de groepen te differentiëren in niveaus, kunnen we goed inspelen op de verschillen binnen de groepen.

Geen kind de school uit

Als het even kan, willen we elk kind in het regulier onderwijs houden. ‘Geen kind de school uit’ is onze ambitie. Een streven waar wij ons hard voor maken, maar dat tegelijkertijd uitdagingen met zich meebrengt. Zeker nu de wachtlijsten voor speciaal onderwijs en de GGZ lang zijn, merken we dat een steeds groter deel van onze leerlingen extra zorg op school nodig heeft. We werken dan ook aan het versterken van de handelingsvaardigheden van onze leerkrachten om zorgleerlingen de juiste steun te kunnen bieden.

Passend onderwijs

Wij zien het als onze plicht om te kijken welke zorg een leerling nodig heeft en of wij die kunnen bieden. Wij vinden dat elk kind unieke talenten bezit die ontwikkeld kunnen worden. Die kans tot ontwikkeling willen wij bieden. We bekijken per leerling of we de leerling passend onderwijs kunnen bieden. Heeft een leerling zeer specifieke onderwijsbehoeften, dan volgt een bespreking in het Breed Ondersteuningsteam en zoeken we daarbinnen naar het meest passende onderwijs.

Schoolondersteuningsprofiel

Elke school heeft een eigen SOP. Hierin vertellen we hoe we de zorg op onze scholen geregeld hebben, welke ondersteuning wij kunnen bieden en hoe we de kwaliteit van die ondersteuning waarborgen. Het SOP wordt elke vier jaar ingericht en jaarlijks geëvalueerd.

In het SOP maken we onderscheid tussen vier zorgniveaus:

  • Basiszorg: algemene reguliere preventieve begeleiding in de groep;
  • Speciale zorg (met intern onderzoek): gerichte intensieve begeleiding in de groep door de leerkracht;
  • Speciale zorg (met extern onderzoek): extra begeleiding binnen/buiten de groep met inzet van externen;
  • Zeer speciale zorg.

De schoolondersteuningsprofielen van onze scholen vindt u terug onder het kopje Documenten.

Samenwerken

We willen zoveel mogelijk leerlingen de kans bieden om hun talenten te ontwikkelen, ook als ze extra zorg nodig hebben. Toch kunnen wij niet alle zorg inkopen die nodig is. Door goed met partners samen te werken, proberen we iedereen de juiste zorg en de juiste vorm van onderwijs aan te bieden. Door samen te werken kunnen we gezamenlijk zorg inkopen en onderling expertise uitwisselen. Het bovenschoolse, multidisciplinaire team dat bij ons intern werkt aan passend onderwijs neemt daarom deel aan kennisteams in de wijken en gemeenten.